Dwars door de IJslandse bergen: de Laugavegur Trail

Thru Hiking op avontuur in IJsland

IJsland Afgelopen zomer liep Thru Hiking de Laugavegur Trail, een vier­daagse hike van 55 kilometer in het zuiden van IJsland. De trail brengt je van Land­man­nalaugar tot Thorsmork waarbij je slaapt op aangewezen campsites of in berg­hutten. Benieuwd naar de avonturen in IJsland? Thru Hiking vertelt je er alles over!

Iceland Trail

Dwars door de IJslandse bergen: de Laugavegur Trail

IJsland Afgelopen zomer liep Thru-Hiking de Laugavegur Trail, een vier­daagse hike van 55 kilometer in het zuiden van IJsland. De trail brengt je van Land­man­nalaugar tot Thorsmork waarbij je slaapt op aangewezen campsites of in berg­hutten. Benieuwd naar de avonturen in IJsland? Thru-Hiking vertelt je er alles over!

Imagefoto met de RENEGADE GTX MID, Thru Hiking

“We lopen door een vallei met zwart lavazand omringd door mosgroene bergen. Het lijkt zo uit een film te komen.”

Thru-hiking, Thru-Hiking.com

“Normaliter wandel ik alleen maar deze keer was ik met een paar vrienden op pad. Extra leuk omdat bijna iedereen voor het eerst kampeerde. Alleen al het materiaal uitzoeken en de fysieke voor­be­reiding waren een avontuur op zich. Het belang­rijkste voor deze trail: stevige water­dichte wandel­schoenen, goede regen­kleding en licht­gewicht kampeer­ma­teriaal. En als voor­be­reiding in Nederland: veel wandelen met volle backpack!

Met volle bepakking stapten we uit de bus in Land­man­nalaugar. Hier zetten we onze tentjes op en verkennen we de omgeving met een mooie dagwan­deling. We klimmen direct 400 meter en kijken uit over de gekleurde typisch IJslandse bergen. We zijn amper begonnen en zijn nu al helemaal verbaasd over het mooie landschap. Tijdens de afdaling valt ons op dat er veel water stroomt. We springen over de riviertjes heen om onze voeten droog te houden. Weer terug in het kamp is het tijd om het eten klaar te maken en vroeg naar bed te gaan. Morgen staat de eerste 'echte’ wandeldag op de planning.

Vandaag lopen we eerst naar Hrafn­tin­nusker. Hier ligt op 1000 meter de hoogste berghut van de trail. Het schijnt – horen we in het kamp – dat de weers­om­stan­digheden slecht zijn op de trail en we beter kunnen doorlopen naar Álftavatn, een kamp verder. We stellen ons in op een lange wandeldag en beginnen vroeg. De eerste kilo­meters stijgen we flink. De zware backpack met al ons eten maakt dat we maar langzaam vorderen. We banen ons een weg omhoog langs kleine geisers en het uitzicht is prachtig. Eenmaal wat hogerop komen we op een groot sneeuwveld en slaat het weer om. Dichte mist en regen. We pakken onze GPS erbij en wandelen richting Hrafn­tin­nusker. Na een kleine vier uur komen we aan. Er ligt nog veel sneeuw, het waait hard en er hangt een dichte mist. We besluiten even te rusten en te lunchen om daarna verder te lopen om ons geluk te beproeven bij het volgende basecamp. Nog eens vier uur in de dichte mist ploeteren we verder richting Álftavatn. Stijgen, dalen en weer wat stijgen. Na 12 kilometer komen we eindelijk aan bij de campsite, gelegen aan een meer. Er hangt hier gelukkig geen mist en het waait iets minder hard. We zetten onze tentjes op. In de avond proosten we in de berghut op een geslaagde wandeldag en zijn we blij dat we het hebben gehaald.”

• Imagefoto met de RENEGADE GTX MID, Thru-Hiking
Imagefoto met de RENEGADE GTX MID, Thru Hiking

“Soms was het zwaar door de weers­om­stan­digheden maar altijd werden we beloond met de mooiste uitzichten in het prachtige IJslandse berg­landschap.”

Thru-hiking, Thru-Hiking.com

“Doordat we gisteren twee etappes hebben gelopen, wordt dit alweer de derde. We hebben geluk want we worden wakker en het weer ziet er goed uit. Vandaag wandelen we in zo’n 15 kilometer naar Emstrur. Het valt ons direct op dat het landschap totaal anders is dan de vorige dagen. We lopen door een vallei met zwart lavazand omringd door mosgroene bergen. Het lijkt zo uit een film te komen. Tijdens deze hike steken we een aantal diepe rivieren over. Schoenen uit en proberen grip te houden met onze wandel­stokken want er staat een behoorlijk sterke stroming. We stijgen en dalen vandaag niet zoveel waardoor we extra kunnen genieten van de omgeving en bereiken na 6 uur de volgende campsite, schit­terend gelegen tussen de bergen.

Het is onze laatste dag en we wandelen vandaag naar het eindpunt van de Laugavegur Trail: Thorsmork. We dalen vooral en zien in de verte zelfs de oceaan. Doordat de trail veel over wat lagere berg­ruggen gaat, kijken we uit over de puntige bergen aan de ene kant met gletsjers en een uitge­strekte vallei aan de andere kant. Het blijft 360 graden genieten. Het laatste stukje loopt door een bos, uitzon­derlijk voor IJsland waar bijna geen begroeiing is. Na 5 uurtjes zijn we in Thorsmork waar een heerlijke burger op ons wacht en we de trail hebben voltooid. Soms was het zwaar door de weers­om­stan­digheden maar altijd werden we beloond met de mooiste uitzichten in het prachtige IJslandse berg­landschap. Een absolute aanrader voor iedereen die eens een meer­daagse wandeling wil lopen!”

• Imagefoto met de RENEGADE GTX MID, Thru-Hiking

Wil je meer weten over lange­af­stands­wandelen en thru-hiking? Kijk dan eens op thru-hiking.com voor meer informatie over trails, voor­be­reiding, materiaal en planning.

Thru-Hiking liep deze trail met de Iceland Trail, ideaal als je wat minder ervaring hebt met kamperen en het een van je eerste meer­daagse wande­lingen is.

De schoen

“Tijdens een lange­af­­stands­wan­­deling zijn je schoenen je beste vrienden. Dag in dag uit leg je kilometer na kilometer af. Goede wandel­­schoenen zijn dus van levens­­belang! Voor een lange­af­­stands­wan­­deling in de bergen, veelal op rotsig terrein neem ik altijd mijn LOWA RENEGADES mee. Door de fijne pasvorm krijg je geen blaren, de hoge schacht beschermt je enkels tegen scherpe rotsen en door de GTX blijven je voeten droog. De stijve zool voorkomt dat de onderkant van je voeten op lange wandeldagen moe worden. De perfecte wandel­­maatjes op de trail!”

RENEGADE GTX MID: Een multi­talent dat zich heeft ontwikkeld tot cult­schoen. De klas­sieker onder de multi­func­tionele schoenen biedt ook na twee decennia zijn waarde te hebben bewezen nog een tijdloos frisse look en een optimaal loop- en draag­comfort. De schacht- en zool­con­structie zorgt voor goede pres­taties bij een optimaal draag­comfort en opent daarmee talloze toepas­sings­mo­ge­lijkheden. Zowel bij de drukke dage­lijkse acti­vi­teiten als op een spontane tocht over verhard terrein is de RENEGADE GTX MID de ideale metgezel.