Veilig­heidstips Veiligheid in de bergen

2016_Athlete testing_CoburgerHütte

Zo mooi als het berg­klimmen is, zo gevaarlijk kan het ook zijn. Je hande­lingen en acties zijn gebaseerd op persoonlijke verant­woor­de­lijkheid en jij bent verant­woor­delijk voor je hande­lingen, beslis­singen en voor je veiligheid. Naast het kiezen van de juiste appa­ratuur moet je altijd jouw eigen conditie in de gaten houden. Overmoed heeft geen plaats in de bergen! Weet jij wat over­eenkomt met jouw fitness­niveau? Dan is de eerste belangrijke stap voor een mooie bergtocht al gezet. In de tweede stap willen we je een aantal nuttige tips geven over hoe je je schoen­veters kunt opti­ma­liseren of waar je hulp kunt krijgen als je dit nodig hebt.

Photo copyright Max Seigal, www.maxwilderness.com

Onderweg X-Lacing goed rijgen

Met de X-Lacing-haak op de tong van sommige TREKKING- en MOUN­TAI­NEERING-schoenen kan de schoen optimaal in het midden van de schoen worden vastgezet. Zo wordt voorkomen dat de tong tijdens het lopen wegglijdt en onaan­gename druk­plekken veroorzaakt. Door de speciale manier van rijgen om de haak wordt de tong zowel verticaal als hori­zontaal gefixeerd. De veter­sluiting is daarbij niet afhan­kelijk van de indi­viduele hoogte van de wreef en daarmee prima geschikt voor elke voet.

2020_lowa_arthur-kudelka

“Door deze tech­nologie wordt de druk van de veters niet meer op de haak maar plat op de tong over­ge­bracht.”

Arthur | LOWA Servi­cemanager

Wanderszene am Altu del Pirue, Picos de Europa, Spanien.

Onderweg Veiligheid staat voorop

Bergsport is gevaarlijk en is gebaseerd op persoonlijke verant­woor­de­lijkheid. Je bent zelf verant­woor­delijk voor je hande­lingen, beslis­singen en veiligheid. Controleer je schoenen daarom vóór elke tocht op defecten en bescha­di­gingen.

– Rijg veters altijd door alle beschikbare haken/lussen op de schoen en strik de veters stevig vast.

– Stop de veter­lussen en de veter­ui­t­einden in de schacht als ze te lang zijn, uitsteken of niet door je broek worden bedekt.

– Snel­slui­tingen hebben een voor­ziening op de schoen voor het wegstoppen van de uiteinden.

Houd er rekening mee dat de grip van zolen verandert bij vochtige en koude omstan­digheden. Dit verhoogt het risico op uitglijden, vooral op gladde opper­vlakken zoals gladde stenen, wortels, takken, tegels, asfalt of metalen roosters. Ook sneeuw, ijs en winterse omstan­digheden veranderen en verminderen de grip van de zool, net als een versleten profiel. Het gebruik van zeer oude schoenen kan in alpine terrein leiden tot gevaarlijke situaties.

  1. Stap 1: Een eerste blik
    Voor­afgaand aan de tocht moeten de schoenen eerst grondig worden geïn­specteerd. Zijn alle naden in orde? Zitten er scheuren of versleten plekken in de voering? Is het leer uitge­droogd of beschadigd? Zijn alle haken, lussen en ogen in perfecte staat en zijn de veters intact? Als de belangrijke punten voor het draag­comfort zijn afgevinkt, moet in de volgende stap de zool grondig worden gecon­troleerd.

  2. Stap 2: De zool onder controle
    De zool van een wandel­schoen is de basis voor de veiligheid. Het profiel van de zool moet intact zijn om een ontspannen wandeltocht te garanderen. Als de zool op veel plaatsen versleten is, is de grip niet meer gega­randeerd. Na een paar jaar komt bij wandel­schoenen ook vaak hydrolyse of “verbrossing” voor. Dit is een chemisch-fysieke reactie die ervoor zorgt dat de zool poreus wordt en scheurt, en in veel gevallen loslaat. Onze tip voor versleten zolen: schoenen uit het TREKKING- en MOUN­TAI­NEERING-segment van LOWA kunnen worden herzoold. Zo krijgen geliefde wandel­schoenen een nieuw leven en kunnen ze weer een paar jaar worden gebruikt.

Servicemitarbeiter

“Elk materiaal is onderhevig aan normale verou­dering. Laat je schoenen daarom na maximaal 6 jaar controleren door uw dealer of door LOWA zelf, ook als ze zelden of nooit zijn gedragen.”

Günter | LOWA Manager Herzolen

Imagefoto met de AEROX GTX LO, 2017_BenjaminPfitscher_ATC-ATS

Onderweg Goed rijgen

We hebben het allemaal ooit geleerd en we doen het bijna elke dag: veters strikken. Meestal hoeven we niet eens echt over na te denken. Wat kan er zo bijzonder zijn aan het rijgen van de veters van je wandel­schoenen?

De juiste houvast in je schoenen is nu nog belang­rijker dan in het dagelijks leven. Wandel­schoenen moeten goed passen en stevig zitten, zodat ze je goede steun geven. Struikelen kan op geëx­po­neerde paden snel tot gevaarlijke situaties leiden. En dit is echt niets nieuws: je struikelt vaker in loszittende schoenen!

Maar natuurlijk moet je je schoenen ook niet te strak dicht­binden. Je wilt je voeten immers niet afbinden. Het is altijd belangrijk dat de tong in het midden zit. Bovendien moet je na een goed half uur tot drie kwartier de veter­sluiting van je schoen bijstellen, omdat je voeten door de inspanning wat dikker en breder worden. Ook kunnen het materiaal en de veters wat oprekken.

En als de schoen toch een keer knelt, helpt een andere rijg­techniek misschien.

  • notoe-lacing_clipping

    Teen-verlichting
    Door je veters teenvrij te rijgen, ontlast je de punten van je tenen.

  • lock-lacing_clipping

    Anti-hiel-slip
    Met deze manier van rijgen vergroot je de hielgrip en voorkom je wegglijden van en blaren op je hielen.

  • army-lacing_clipping

    Raam­rijgen
    Met raam­rijgen verhoog je de druk op het boven­voet­ge­deelte.

2020_lowa_arthur-kudelka

“Moderne schoen­veters voor berg- en outdoor­schoenen hebben een water­af­stotende coating. Zo wordt voorkomen dat ze zich volzuigen met water en het vocht de schoen in trans­porteren. Maar daarom zijn ze – vooral als ze nieuw zijn – ook wat gladder.”

Arthur | LOWA Servi­cemanager

Stefan Glowacz und seine Begleiter, Fotograf Thomas Ulrich und Spitzenkletterer Philipp Hans, stellen die Expedition Coast to Coast unter das Motto „by fair means“. Mit möglichst geringem

Onderweg Voor­bereid op een nood­si­tuatie

Natuurlijk hoopt niemand dat het ooit zover komt. Maar juist in de bergen moet je op alles voor­bereid zijn, want hulp is veel moei­lijker te krijgen en te bereiken dan bijvoorbeeld in de stad.

Dus als je in de Alpen een nood­oproep moet doen, dan gelden deze belangrijke vragen, de vier W’s en één H:

1. Waar?

2. Wat?

3. Wie?

4. Hoeveel?

5. Weer?

Het nood­nummer in Europa is 112. Via dit nummer bereik je in alle EU-landen de hulp­diensten. Daarnaast zijn er in de verschillende landen ook speciale binnen­landse nummers van de berg­red­dings­dienst:

Oostenrijk: 140

Zwit­serland: 1414