Onze schoenen kunnen nog niet worden gerecycled. We hebben diverse proefprojecten lopen om oplossingen te vinden. Onze reparatie- en onderhoudsservice vormt echter een zeer goede basis, aangezien deze de levensduur van de schoenen aanmerkelijk verlengt, wat bijdraagt tot een aanzienlijke vermindering van de CO2-voetafdruk.
We maken de cirkel rond bij de materiaalkeuze: al bij de inkoop hechten we veel belang aan kwaliteit, zodat de schoen lang meegaat. Bovendien testen we de robuustheid en fysieke eigenschappen van onze materialen in een eigen, speciaal daarvoor ingericht laboratorium.
Kwaliteit in focus: innovatieve materialen en technologieën
Hoogwaardige outdoor- en bergschoenen bestaan uit veel afzonderlijke componenten. Om schoenen te produceren die aan alle eisen en eisen voldoen, maakt LOWA al tientallen jaren met succes gebruik van innovatieve technologieën van externe partners.
Een lange levensduur van producten is ook een wezenlijk ecologisch voordeel. Dat geldt ook voor LOWA-schoenen, die allemaal van hoge kwaliteit en zeer robuust zijn. Want ook hoogwaardige schoenen verdienen en vereisen goed onderhoud. Daardoor blijven ze comfortabel en vuil- en waterafstotend. Door regelmatig onderhoud wordt bovendien de levensduur verlengd.
Dat geldt vooral voor leer, een dierlijke grondstof die zijn natuurlijke voedingsstoffen niet meer krijgt. Onderhoud van leer is absoluut noodzakelijk, omdat het anders uitdroogt, bros wordt en zijn essentiële eigenschappen zoals een hoge duurzaamheid, slijtvastheid, vormvastheid en ademend vermogen verliest.
PFC-vrije onderhoudsproducten
De onderhoudsproducten van LOWA zijn al volledig PFC-vrij. Het reinigingsmiddel LOWA Shoe Clean is voor 90 procent gebaseerd op natuurlijke ingrediënten zoals bamboe. In combinatie met de PFC-vrije LOWA Water Stop PRO en LOWA Active Creme staat er niets meer in de weg van milieuvriendelijk schoonmaken, impregneren en onderhouden van schoenen.
Zolen
Bij versleten zolen hoeven de schoenen niet meteen te worden vervangen. Veel van onze schoenen kunnen worden verzoold. Bij LOWA zijn dat bijvoorbeeld schoenen met een gezwikte zool uit de series Mountaineering en Trekking. Bij twijfel kunt u advies vragen bij uw speciaalzaak of de serviceafdeling van LOWA. Als de schoenen geschikt zijn, kunnen ze ook meteen worden verzonden. Ze komen dan bij de servicewerkplaats in Jetzendorf. LOWA voorziet de schoenen dan tegen materiaalkosten van nieuwe zolen. De reparatieservice van LOWA verzoolt per jaar ongeveer 15.000 schoenen.
Hakken
Ook hakvernieuwing wordt steeds populairder. Meer dan 1000 gerepareerde hakken gaan jaarlijks over onze balie.
Hakken kunnen worden vernieuwd bij alle schoenen uit de series All Terrain Classic en All Terrain Sport. Hierbij wordt de afgesloten hak zo ver afgeslepen dat hij even hoog is als de rest van de zool. Bij de hiel wordt vervolgens een kleine ronding geslepen, zodat de de schoen na het vernieuwen van de hak weer goed afrolt. Het afgeslepen gebied wordt dan opgeruwd, voorbehandeld met een bepaald middel, bestreken met speciale PU-lijm en in elkaar gezet.
Vervolgens gaat alles in de oven. De hitte activeert de lijm, zodat de de nieuwe hak in de tweede stap op de schoen kan worden gedrukt. Dan volgen nog wat schoonheidscorrecties, zoals het afsnijden van overstekend materiaal, het afslijpen van overhangende randen en het aanpassen van de kleur van de bestaande zool. Voor de vernieuwing worden echter alleen de kosten voor personeel en materiaal in rekening gebracht.
Advies en serviceaanbod
Als partners samenwerken met dienstverleners, dealers en consumenten is voor LOWA net zo vanzelfsprekend als een eerlijke prijs-prestatieverhouding. Het bedrijf kenmerkt zich door in de loop van jaren opgebouwde zakelijke relaties op basis van een hoog niveau van vertrouwen. Uiteraard wordt er ook zorgvuldig omgegaan met klantgegevens vanwege de wettelijke vereisten voor geheimhouding en gegevensbescherming.
Bovendien garandeert LOWA een hoge mate van bereikbaarheid en servicekwaliteit en biedt het dealers specifiek en individueel deskundig advies.
Hieronder vallen voor dealers:
• praktijkgerichte dealertraining (met productiebezichtiging, serviceportfolio zoals reparatie enz.)
• praktijkgerichte dealerevents (“hüttenkrimi”-training, wandeling met warenkennis en producttest)
• deskundig telefonisch advies bij bestellingen en reparaties
• collectiepresentatie in tien LOWA-showrooms in Duitsland
• ondersteuning bij advies en verkoop op locatie (door bijvoorbeeld dealerevents zoals 3D-voetmetingen, Geschiedenis van de wandelschoen, LOWA-experts)
• Reparatieservice zoals herzolen en behoud van de waarde van het product
Voor consumenten:
• Telefonisch advies bij de koop van een wandelschoen (geen verkoop)
• Verwijzing naar dealer
• LOWA-testcenter
• Telefonisch advies over de reparatie van een toegezonden wandelschoen