Onderweg Goed rijgen

Imagefoto met de AEROX GTX LO, 2017_BenjaminPfitscher_ATC-ATS

We hebben het allemaal ooit geleerd en we doen het bijna elke dag: veters strikken. Meestal hoeven we niet eens echt over na te denken. Wat kan er zo bijzonder zijn aan het rijgen van de veters van je wandel­schoenen?

De juiste houvast in je schoenen is nu nog belang­rijker dan in het dagelijks leven. Wandel­schoenen moeten goed passen en stevig zitten, zodat ze je goede steun geven. Struikelen kan op geëx­po­neerde paden snel tot gevaarlijke situaties leiden. En dit is echt niets nieuws: je struikelt vaker in loszittende schoenen!

Maar natuurlijk moet je je schoenen ook niet te strak dicht­binden. Je wilt je voeten immers niet afbinden. Het is altijd belangrijk dat de tong in het midden zit. Bovendien moet je na een goed half uur tot drie kwartier de veter­sluiting van je schoen bijstellen, omdat je voeten door de inspanning wat dikker en breder worden. Ook kunnen het materiaal en de veters wat oprekken.

En als de schoen toch een keer knelt, helpt een andere rijg­techniek misschien.

  • notoe-lacing_clipping

    Teen-verlichting
    Door je veters teenvrij te rijgen, ontlast je de punten van je tenen.

  • lock-lacing_clipping

    Anti-hiel-slip
    Met deze manier van rijgen vergroot je de hielgrip en voorkom je wegglijden van en blaren op je hielen.

  • army-lacing_clipping

    Raam­rijgen
    Met raam­rijgen verhoog je de druk op het boven­voet­ge­deelte.

2020_lowa_arthur-kudelka

“Moderne schoen­veters voor berg- en outdoor­schoenen hebben een water­af­stotende coating. Zo wordt voorkomen dat ze zich volzuigen met water en het vocht de schoen in trans­porteren. Maar daarom zijn ze – vooral als ze nieuw zijn – ook wat gladder.”

Arthur | LOWA Servi­cemanager