Tips voor “hike and fly” in de winter Over besneeuwde berg­toppen vliegen

Advance Allgäu Gleitschirm Herbst Sonnenaufgang Winter michael mittag

Vrijwel geruisloos door de lucht glijden en genieten van onge­looflijke pano­rama’s: paragliden wordt steeds popu­lairder. Het is geen wonder dat de “droom om te vliegen” van oudsher al veel mensen fascineert. Maar waar vroeger de zware schermen meestal met een kabelbaan of stoel­tjeslift de berg op werden getrans­porteerd, gaan veel vliegers tegen­woordig te voet de berg op. “Hike and fly”, zo wordt deze discipline genoemd, die vooral in de winter voor sprook­jes­achtige bele­ve­nissen zorgt. Onze blog­partner Ulligunde heeft wat nuttige tips en een paar mooie start­plaatsen voor in de winter voor je samen­gesteld.

Hike and Fly Winter

Tips voor de beklimming Pas op voor sneeuw­ruimers!

Tenzij een route uitdruk­kelijk voor sneeuw­schoen­lopers of winter­wan­delaars is bestemd, mogen de pistes buiten de openingsuren niet worden beklommen, omdat ze zowel 's avonds als 's morgens worden gepre­pareerd. Niet alleen bestaat het gevaar door een sneeuw­ruimer over het hoofd te worden gezien, maar in steil terrein vooral ook door de lier, waaraan de sneeuw­ruimer met een staalkabel is bevestigd.

Hochtour Hochwilde Klettern Schalfkogel lena obergurgl

“Voor de vraag of er routes omhoog naar het startpunt zijn, kun je het beste de app ”Alpen­ve­rei­naktiv" of “Outdoor­active” gebruiken. Daarin kun je schakelen tussen Open­StreetMap-kaarten en officiële gegevens en zo behoorlijk goed nagaan of er paden naar de start­plaats zijn (of hoe waar­schijnlijk dat is). Als een pad maar op één kaart wordt aangegeven, is de kans 50/50 dat het pad er nog ligt. Bij twijfel: uitproberen!"

Erika, Ulligunde.com

Advance Allgäu Gleitschirm Herbst Sonnenaufgang Winter michael mittag

Hulpjes Let op dat het scherm niet wegglijdt!

Als het scherm in de sneeuw begint weg te glijden, helpen kleine pinnetjes zoals door golfers worden gebruikt voor de afslag – of ook gewone takjes of eventueel lange saté­prikkers. Veel moderne schermen (Bantam, Pi3…) hebben oogjes aan de leading edge waarmee het scherm in de sneeuw kan worden vastgezet.

Imagefoto met de APPROACH PRO GTX LO Ws, Hike and Fly Winter

Een met de natuur Schrik wilde dieren niet af

Juist in minder drukke gebieden moeten zweef­vluchten worden vermeden, omdat wilde dieren instinctief vluchten voor parag­liders. De dieren raken daarbij waar­devolle reserves kwijt die van levens­belang zijn voor de winter.

AllgäuSkiWm mittag

Tip voor je uitrusting Verwarmde hand­schoenen en spikes

Na langere periodes met mooi weer zijn spikes aan te bevelen, zodat je ook op bevroren sporen en rodelbanen ontspannen kunt klimmen. Als je je zorgen maakt over bevroren vingers tijdens het vliegen, kijk dan eens naar verwarmde hand­schoenen. Die werken op kleine accupacks en verwarmen elke vinger afzon­derlijk – ze zijn goud waard!

Hochtour Hochwilde Klettern Schalfkogel lena obergurgl

“Houd rekening met lang­laufers en loop niet in hun spoor. Aan de ene kant verniel je daarmee hun spoor en in de meeste gevallen trap je er toch in.”

Erika, Ulligunde.com

Gleitschirm Johanna Pi Tonka Winter

Tip voor een start­plaats in Allgäu Weiherkopf (Bolsterlang)

Hier kun je een probleemloze beklimming via de rodelbaan verwachten. De eerste start­plaats bevindt zich halverwege de top op het midden­station en ligt op het oosten. Als je nog motivatie hebt, kun je door­wandelen naar de top van de Weiherkopf (topstation van de stoel­tjeslift) – de start­plaats op het zuid­westen is ook in de winter geopend. Hij ligt bij het begin van de vari­an­t­af­daling en je moet er rekening houden met skiërs. De start­plaats op het noorden op de top van de Weiherkopf en de start­plaats Knobel (iets onder de top naast de stoel­tjeslift) zijn in de winter gesloten! Je landt bij de mini­golfbaan (bij de uitgang van het dorp naar het noord­oosten), waar ook een parkeer­plaats ligt vanwaar je gemak­kelijk kunt gaan lopen.

MichiAdventskalender Vortrag DAV mittag

Tip voor een start­plaats in Allgäu Mittagberg (Immenstadt)

De beklimming begint gewoonlijk vanuit het dorp Ettensberg. Er is een parkeer­plaats (tegen een vrij­willige donatie) direct bij de landings­plaats bij de voor­malige gasthof Tanne. De beklimming via de Bild­kapelle is in de meeste gevallen gepre­pareerd en na een paar dagen met mooi weer goed begaanbaar. Er zijn start­plaatsen op het zuiden, noord­oosten en westen. De start­plaats op het westen wordt niet al te vaak gebruikt, dus daar kun je start­pro­blemen hebben door de sneeuw. De start­plaats op het zuiden wordt gedeel­telijk geëga­liseerd. Op het noord­oosten start je direct op het grind­terras van de kabelbaan of iets eronder, als de sneeuw­con­dities dat toelaten.

Hike and Fly Winter

Start­plaatstip voor een winter­vlucht Bassano & co.

De klas­sieker! Natuurlijk zijn er ook paden omhoog naar de belang­rijkste plekken in Bassano – maar in de omgeving wordt het eenzamer! Een mooie afwis­selende beklimming is bijvoorbeeld die bij Rubbio, die naar een grote start­plaats (op het zuiden) leidt. Net zo rustig (in ieder geval bij de beklimming) is het in Meduno, waar de beklim­mingspaden recht­streeks vanaf de landings­plaats door een prachtig landschap naar de verschillende start­plaatsen leiden. Nog eenzamer dan in Meduno is het in de winter in Feltre. De beklimming vanaf de landings­plaats loopt eerst door het inge­slapen dorp en daarna via sensa­tioneel mooie paden de helling op.

Hike and Fly Winter

Start­plaatstip voor een “extended” winter­vlucht Algo­donales (Spanje)

Als je verlangt naar T-shirts en rioja, moet je de vlieg­ver­bin­dingen naar Malaga eens uitproberen! Met een huurauto rijd je van daaruit in 1,5 uur naar het kleine vlie­gers­centrum Algo­donales, dat helemaal is toegerust op de behoeften van parag­liders. De huisberg Levante is recht­streeks vanuit het dorp beloopbaar (start­plaatsen op het zuiden, noorden en noord­westen) en ook alle omliggende start­plaatsen zijn meestal via verrassend mooie wandelpaden te bereiken. Wie geen auto wil huren, kan ook uitwijken naar de infra­structuur van de Duitser Gerhard Ganter, die een afhaal­service aanbiedt van het vliegveld naar Algo­donales, accom­mo­daties en shuttles naar de start­plaatsen.